Programma studiedag – MEEDOEN KUN JE LEREN – 15 juni 2023

Gewoon weer studeren - Tycho Glastra van Loon

Een ervaringsverhaal...

Jij bepaalt welke top je bereikt - Sjoerd Dreteler

Een ervaringsverhaal...

Van mobiliteit naar identiteit - Annette van Kuijk

Wat heeft 2,5 jaar werken volgens de principes van Revalideren is Leren ons geleerd over de identiteit van de patiënt en die van de zorgverlener?
Annette (medisch directeur en revalidatiearts Tolbrug) biedt een inkijkje in de verschuiving binnen Tolbrug revalidatie van een focus op vaardigheden (mobiliteit) richting een focus op 'Meedoen' en functioneren (identiteit). Hoe helpt het gedachtegoed Revalideren is Leren hierbij. Wat vraagt het van alle betrokkenen. En vooral wat levert het op. De eerste onderzoeksresultaten zijn bekend.

Over uitkomst gerichte revalidatie - Coen Vuijk

Revalidatie-uitkomsten zijn onmisbaar om samen aan de slag te gaan.
Coen (grondlegger gedachtegoed Revalideren is Leren) gaat deze uitdaging met je aan.

De zoektocht naar hernieuwde identiteit - Anke Tigchelaar, Christel van Leeuwen , Janneke Stolwijk

Anke vertelt haar persoonlijke verhaal over de ontwikkeling van haar identiteit in dynamiek met haar omgeving. Zij zal de visie van de Dwarslaesie Organisatie Nederland bespreken waarin de leefwereld van de mens die een dwarslaesie heeft centraal staat in de zoektocht naar je eigen (hernieuwde) identiteit.

 

Christel (GZ-Psycholoog De Hoogstraat) bespreekt de huidige screening van psychologische profielen binnen de klinische dwarslaesie revalidatie en de ontwikkeling van patronen van deze profielen in de loop van de tijd. Ook blikt zij vooruit naar toekomstig onderzoek door en voor ervaringsdeskundigen gericht op het in kaart brengen van de ontwikkeling van identiteit in de loop van de tijd na het krijgen van een dwarslaesie.

 

Janneke (Revalidatiearts De Hoogstraat) zet je zelf aan het werk met een opdracht om je eigen ontwikkeling van identiteit te onderzoeken en de interactie daarvan met je leefomgeving en met je zorgomgeving in kaart te brengen.

Revalideren is Leren in de praktijk - Mark Top en Jeroen Ephraim

Aan de hand van de film die Jeroen Ephraim (Jeep Media) maakte over de Revalideren is Leren werkwijze binnen Tolbrug Revalidatie kun je in gesprek met hem en Mark (fysiotherapeut Tolbrug).

Wat is er veranderd? Wat valt hen op?

In de categorie: vragen staat vrij.

Meesturen op het leerproces van een ander - Inge Vuijk

Als je weet waar iemand zijn dromen, ambities of frustraties liggen, kun je echt aan de slag met revalideren.
Maar hoe? Inge (grondlegger gedachtegoed Revalideren is Leren) neemt je mee in het gedachtegoed Revalideren is Leren. Ze geeft een eerste aanzet van hoe je kunt sturen op het leerproces van een ander.